جستجوی این وبلاگ

Tabnak | تابناك

۱۳۹۴ آذر ۱۶, دوشنبه

چگونه ایده هایمان را بفروشیم؟

چگونه ایده هایمان را بفروشیم؟
یکی از چالشهای مهمی که ذهن فعالان صنعت و کسب و کار را به خود مشغول کرده است، این است که ایده های کسب و کاری را چگونه بفروشیم. فروش ایده ها کار آسانی نیست و حتی می توان گفت سخت تر از ایده پردازی است. حقیقت این است که هر چقدر ایده بزرگتر باشد، فروش آن سخت تر و مقاومت در برابر ان بیشتر خواهد بود. توصیه های این متن به شما کمک می کند که بتوانید ایده های کسب و کاریتان را بفروشید:
1.  برای ایده تان وقت بگذارید. آیا ایده خود را چندین بار مورد آزمایش قرار داده اید؟ آیا از تجربیات دیگران استفاده کرده اید؟ چه درس هایی می توانید از تجربیات افرادی که در سازمانتان بوده اند، به دست آورید؟ آیا آنها موفق بوده اند؟ اگر نه، چرا؟ بیرون از سازمانتان چه تجربیاتی برای یادگیری وجود دارد؟ هر چقدر قبل از مطرح کردن ایده تان سوالات بیشتر و دقیقتری بپرسید، آمادگی بیشتری برای پاسخ دادن به سوالات دیگران خواهید داشت.
2.  سوالات و ایرادات را پیش بینی کنید. فهرستی را آماده کنید و در آن 25 سوالی را که به نظرتان از شما پرسیده خواهد شد، یادداشت کنید. خودتان را برای پاسخگویی به هر یک از این سوالات آماده کنید. اگر نمی توانید به این سوالات پاسخ دهید، احتمال اینکه ایده تان مورد پذیرش قرار گیرد، خیلی کم است. بنابراین سعی کنید برای این سوالات و ایرادات پاسخهای قانع کننده ای بیابید.
3.  قبل از جلسه اصلی جلسات دیگری داشته باشید. چه کسانی می توانند به شما کمک کنند؟ چه کسانی می توانند ایده های شما را تقویت کنند؟ چه کسانی به احتمال زیاد با ایده شما مخالفت خواهند کرد؟ قبل از جلسه اصلی که قرار است ایده خود را در آن ارائه دهید، حتما با این افراد ملاقات داشته باشید و با توجه به برداشتهایی که از نظرات آنها می کنید، استرااژی خود را برای جلسه تغییر دهید.
4.  ایده تان را ساده سازی کنید. همیشه این سوال را در ذهنتان داشته باشید: چگونه می توانم ایده ام را برای یک بچه توضیح دهم طوری که او ایده من را درک کند؟ اگر بتوانید به این سوال پاسخ درستی بدهید، مطمئن باشید در توضیح دادن ایده تان به افرادی که قرار است درباره آن تصمیم بگیرند، مشکلی نخواهید داشت. پیچیده کردن و سخت کردن موضوع ارزشی ندارد بلکه آنچه ارزشمند است این است که بتوانید با زبانی ساده و تصاویری قابل فهم ایده ی خود را شرح دهید. ساده و مختصر صحبت کردن هنری است که خیلی ها ندارند و به همین دلیل تلاش می کنند با استفاده از کلمات سخت و غیر قابل فهم و با طولانی کردن جلسات، این نقص خود را بپوشانند. سعی کنید از این افراد نباشید.

5.  سریع جا نزنید. با خودتان رو راست باشید. خیلی از انسانها به وضعیت موجود عادت کرده اند وتغییر کردن برایشان خیلی سخت و درد آور است. بنابراین کاملا طبیعی است که ایده شما چندین و چند بار با مقاومت روبرو شود. اگر به راهی که در آن قدم گذاشته اید، اعتقاد دارید، نا امید نشوید و با بهبود ایده خود سعی کنید مخالفتها را تغییر دهید. هیچ کدام از ایده های بزرگی که صنعت را تکان داده اند، یک شبه به ثمر ننشسته اند.
برگرفته از: مجله بازاریاب بازارساز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر