جستجوی این وبلاگ

Tabnak | تابناك

۱۳۹۴ آذر ۱۶, دوشنبه

چگونه با یک لبخند بفروشیم؟

چگونه با یک لبخند بفروشیم؟
چگونه در ابتدای ملاقات با مشتری، حس خوشایندی در او ایجاد می کنید؟ یک توصیه ساده که معمولا به آن توجهی نمی شود: به او یک لبخند هدیه دهید.
لبخند زدن یکی از ابتدایی ترین مشخصه های دوستی، آرامش و علاقه در تمام جهان است. اگر در شمال کشور هستید، اگر در جنوب به کار فروش مشغول هستید، اگر در بخش فروش شرکتی در شرق ایران کار می کنید یا در غرب در حوزه ی پخش و بازاریابی هستید، یک راه بسیار ساده برای اینکه با مشتریان مختلف با قومیتها و نژادهای گوناگون ارتباط خوبی برقرار کنید، این است که لبخند بزنید. رایان سی لو، نویسنده کتاب پرفروش " از نگرشتان پیاده شوید: نگرشتان را عوض کنید تا زندگیتان تغییر کند" معتقد است که لبخند، یک دارایی با ارزش برای فروشندگانی است که به دنبال راهی برای ساختن ارتباطات بهتر با مشتریان و فروش بیشتر هستند.
برای اینکه بتوانید تعیین کنید آیا فاکتور لبخند برای شما نتایج حد اکثری به دنبال دارد، سوالات زیر را در نظر بگیرید:
1)    آیا زمانی که درباره محصول یا شرکتتان صحبت می کنید، لبخند به لب دارید؟
2)    آیا حتی زمانی که با تلفن با مشتری صحبت می کنید و او شما را نمی بیند هم لبخند می زنید؟
3)    آیا در عکسی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اید، لبخند به لب دارید؟
4)    آیا می دانید که امروز تا الان چند بار لبخند زده اید؟
برای اینکه لبخند تاثیرگذاری داشته باشید، صداقت مهم است. اگر لبخند شما تصنعی و از روی اجبار باشد، بیشتر از آنکه به شما کمک کند، موجب تخریب شما و تلاشتان برای فروش خواهد شد. هرچند لبخند واقعی و لبخند ساختگی ظاهرا شبیه به هم هستند، اما تحقیقات روانشناسی به نام دکتر پل اکمن نشان داده است که از طریق ماهیچه های صورت می توان تفاوت میان این دو را تشخیص داد. یک لبخند واقعی در قسمت ناخودآگاه مغز شکل می گیرد و با حرکت ماهیچه های کوچک دور چشمها همراه است. در مقابل از آنجا که لبخند اجباری در قسمت خودآگاه مغز شکل می گیرد با احساسات همراه نیست.
خیلی از فروشندگان حرفه ای شخصیت های خوشبین و امیدواری دارند و در طول روز و در جریان ارتباطاتشان با مشتریان بارها لبخند می زنند. این حرکت ساده همچنین می تواند یکی از کارآمد ترین روشها برای مدیریت شرایط سخت، کشمکش ها، ناامیدی ها و اعتراضات مشتریان باشد. اگر پاسخ "نه" از مشتری شنیده ایدو در بستن قراردادی ناموفق بوده اید، اولین مکانیزم دفاعی شما در برابر منفی بافی، لبخند زدن است. رایان لو در این رابطه می گوید که لبخند چون ابزار یک حس مثبت است، باعث جذب افراد می شود.

این نویسنده کتابهای فروش ادامه می دهد: " لبخند، پاسخی مثبت به زندگی است. لبخند این پیام را به ناخودآگاه شما می دهد که همه چیز مرتب است و شما روی احساساتتان کنترل دارید." لو به فروشندگان حرفه ای توصیه می کند که در برابر مشکلات، لبخند بزنند. " حتی اگر با مشتریانی صحب می کنید که وقت کافی ندارندیا به هر دلیل دیگری نمی خواهند به صحبتهای شما گوش دهند، باز هم لبخند بزنید. اجازه ندهید احساسات منفی کنترل شما و زندگی تان را به دست بگیرند."
برگرفته از: مجله بازاریاب بازارساز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر