جستجوی این وبلاگ

Tabnak | تابناك

ه‍.ش. ۱۳۸۹ خرداد ۸, شنبه

Costumer Care

For the engineers among us who understand that the obvious is not always the solution, and that the facts, no matter how implausible, are still the facts ...



A complaint was received by the Pontiac Division of General Motors:
"This is the second time I have written you, and I don't blame you for not answering me, because I kind of sounded crazy, but it is a fact that we have a tradition in our family of ice cream for dessert after dinner each night. But the kind of ice cream varies so, every night, after we've eaten, the whole family votes on which kind of ice cream we should have and I drive down to the store to get it. It's also a fact that I recently purchased a new Pontiac and since then my trips to the store have created a problem. You see, every time I buy vanilla ice cream, when I start back from the store my car won't start. If I get any other kind of ice cream, the car starts just fine. I want you to know I'm serious about this question, no matter how silly it sounds: 'What is there about a Pontiac that makes it not start when I get vanilla ice cream, and easy to start whenever I get any other kind?'"
The Pontiac President was understandably sceptical about the letter, but sent an engineer to check it out anyway. The latter was surprised to be greeted by a successful, obviously well-educated man in a fine neighborhood. He had arranged to meet the man just after dinner time, so the two hopped into the car and drove to the ice cream store. It was vanilla ice cream that night and, sure enough, after they came back to the car, it wouldn't start.
The engineer returned for three more nights. The first night, the man got chocolate. The car started. The second night, he got strawberry. The car started. The third night he ordered vanilla. The car failed to start.
Now the engineer, being a logical man, refused to believe that this man's car was allergic to vanilla ice cream. He arranged, therefore, to continue his visits for as long as it took to solve the problem. And toward this end he began to take notes: he jotted down all sorts of data, time of day, type of gas used, time to drive back and forth, etc.
In a short time, he had a clue: the man took less time to buy vanilla than any other flavor. Why? The answer was in the layout of the store.
Vanilla, being the most popular flavor, was in a separate case at the front of the store for quick pickup. All the other flavors were kept in the back of the store at a different counter where it took considerably longer to find the flavor and get checked out.
Now the question for the engineer was why the car wouldn't start when it took less time. Once time became the problem -- not the vanilla ice cream -- the engineer quickly came up with the answer: vapor lock. It was happening every night, but the extra time taken to get the other flavors allowed the engine to cool down sufficiently to start. When the man got vanilla, the engine was still too hot for the vapor lock to dissipate.
Moral of the story: even insane-looking problems are sometimes real.

Reference: http://www.plant-maintenance.com/articles/pontiac.shtml



ترجمه :

بخش پونتیاک شرکت خودروسازی جنرال موتورز شکایتی را از یک مشتری با این
مضمون دریافت کرد: «این دومین باری است که برایتان می نویسم و برای این
که بار قبل پاسخی نداده اید، گلایه ای ندارم ؛ چراکه موضوع از نظر من نیز
احمقانه است! به هر حال موضوع این است که طبق یک رسم قدیمی ، خانواده ما
عادت دارد هر شب پس از شام به عنوان دسر بستنی بخورد. سالهاست که ما
پس از شام رای گیری می کنیم و بر اساس اکثریت آراء نوع بستنی ، انتخاب و
خریداری می شود. این را هم باید بگویم که من بتازگی یک خودروی شورولت
پونتیاک جدید خریده ام و با خرید این خودرو، رفت و آمدم
به فروشگاه برای تهیه بستنی دچار مشکل شده است!

لطفاً دقت بفرمایید! هر دفعه که برای خرید بستنی وانیلی به مغازه می روم
و به خودرو باز می گردم، ماشین روشن نمی شود؛ اما هر بستنی دیگری که بخرم
، چنین مشکلی نخواهم داشت. خواهش می کنم درک کنید که این مساله برای من
بسیار جدی و دردسرآفرین است و من هرگز قصد شوخی با شما را ندارم ...

می خواهم بپرسم چطور می شود پونتیاک من وقتی بستنی وانیلی می خرم روشن
نمی شود؛ اما با هر بستنی دیگری راحت استارت می خورد؟

مدیر شرکت به نامه دریافتی از این مشتری عجیب ، با شک و تردید برخورد
کرد؛ اما از روی وظیفه و تعهد، یک مهندس را مامور بررسی مساله کرد. مهندس
خبره شرکت ، شب هنگام پس از شام با مشتری قرار گذاشت. آن دو به اتفاق به
بستنی فروشی رفتند. آن شب نوبت بستنی وانیلی بود. پس از خرید بستنی
همان طور که در نامه شرح داده شده بود ماشین روشن نشد! مهندس جوان و
جویای راه حل ، 3 شب پیاپی دیگر نیز با صاحب خودرو وعده کرد. یک شب نوبت
بستنی شکلاتی بود، ماشین روشن شد. شب بعد بستنی توت فرنگی و خودرو براحتی
استارت خورد. شب سوم دوباره نوبت بستنی وانیلی شد و باز ماشین
روشن نشد! نماینده شرکت به جای این که به فکر یافتن دلیل حساسیت داشتن
خودرو به بستنی وانیلی باشد، تلاش کرد با موضوع منطقی و متفکرانه برخورد
کند. او مشاهداتی را از لحظه ترک منزل مشتری تا خریدن بستنی و بازگشت به
ماشین و استارت زدن برای انواع بستنی ثبت کرد. این مشاهده و ثبت اتفاق ها
و مدت زمان آنها، نکته جالبی را به او نشان داد: بستنی وانیلی پرطرفدار و
پر فروش است و نزدیک در مغازه در قفسه ها چیده می شود؛ اما دیگر بستنی ها
داخل مغازه و دورتر از در قرار می گیرند. پس مدت زمان خروج از خودرو تا
خرید بستنی و برگشتن و استارت زدن برای بستنی وانیلی
کمتر از دیگر بستنی هاست. این مدت زمان مهندس را به تحلیل علمی
موضوع راهنمایی کرد و او دریافت پدیده ای به نام قفل بخار(Vapor Lock)
باعث بروز این مشکل می شود. روشن شدن خیلی زود خودرو پس از خاموش شدن به
دلیل تراکم بخار در موتور و پیستون ها مسأله اصلی شرکت ، پونتیاک و مشتری
بود.

شرح حکایت

مشتریان ما به زبانهای مختلفی سخن می گویند. ایشان از ادبیات متفاوتی
برای کلام گفتن بهره می گیرند. اگر حرف مشتری را خوب گوش کنیم ، می
توانیم با توجه به لحن گفتار ایشان درک فراتری از آنچه می خواهند به گوش
ما برسانند، داشته باشیم. آیا همه حرفهای مشتریان ما باید منطقی ، اصولی
و مرتبط با موضوع باشد؟ اگر مشتری چیزی می گوید که به نظر مسخره و بی ربط
است ، یا شکایتی عجیب را طرح می کند، چگونه برخوردی شایسته اوست؟ یک
اتفاق نادر برای یک مشتری و پیام بظاهر احمقانه او می تواند روشنگر مسیر
بهترین و زبده ترین مهندسان جنرال موتورز باشد. مثال ساده ای که
نقل شد تأکید بر این موضوع دارد که مشتری بهترین راهنما و کمک ما در
بهتر شدن محصول و خدمات بنگاه ماست. اگر در پی نوآوری هستیم ، باید به
طور جدی سازوکار «خوب گوش دادن» و «شنیدن» صدای مشتری را طراحی کنیم. شما
مشتریان خود را می شناسید؟ صدایشان به گوشتان می رسد؟ بی ربط و با ربط، حرف مشتری گوهر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر